Het succes van Apple

Apple is niet weg te denken uit de wereld van elektronica. De iPhone is keer op keer een enorme hit en de verkoopcijfers worden steeds opnieuw verbroken. Voordat Apple met de iPhone kwam waren er al verschillende smartphones op de markt. Toch kwam de echte doorbrak pas op het moment dat Apple om de hoek kwam kijken. Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter Apple?

Beperkt assortiment
Een van de sterke eigenschappen van Apple is vreemd genoeg het beperkte assortiment. Waar Samsung duizenden toestellen heeft blijft Apple bij een enkel toestel: De iPhone. Een te grote hoeveelheid toestellen levert enkel verwarring op. Apple blijft dus lekker duidelijk.

Spanning
Bij geen enkel bedrijf wordt zo geheimzinnig gedaan over nieuwe producten. Al ruim voordat een nieuw product op de markt verschijnt doen speculaties de ronde. Het bedrijf is hierdoor continue in het nieuws. Mensen raken hierdoor geïnteresseerd in wat komen gaat.

Gratis publiciteit
Apple krijgt een enorme hoeveelheid gratis publiciteit. Door de grote fan-base en flinke hoeveelheid sluikreclame blijft het bedrijf in kranten en op nieuwssite verschijnen.

Kwaliteit en marge
De producten van Apple worden vaak gezien als duur. Deze prijs gaat echter hand in hand met sublieme kwaliteit. De producten zijn hierdoor ook erg waardevast. Dit blijkt wel uit het volgende feit: De iPhone 7 is al uitgebracht maar je kunt nog op veel plekken een iPhone 5s kopen. Bij Apple ligt hierbij de marge op producten rond de 40%. Dit is erg veel en wordt bereikt door op een doelgroep te richten welke meer te besteden heeft.

Toezicht
Een van de grootste voordelen ten opzichte van andere producenten is dat Apple alles in de hand heeft. Van het ontwerp tot de software en de productie, Apple regelt alles zelf. Hierdoor ontstaat er veel toezicht op de productlijn en krijgt de klant precies wat hem belooft wordt. Hiernaast kunnen de software en hardware optimaal op elkaar worden afgesteld!